Рецензия на книгу
Абсолютные Новички
Колин МакИннес
Krysty-Krysty30 ноября 2023 г.Абсолютно скучные подростки
Если бы книга была современной, я сказала бы, что автор не очень элегантно использует вставки из Википедии. Однако книга была написана в конце 1950-х годов. Так что она просто неэлегантная.
Автору было бы хорошо определиться, о чём он пишет книгу. Макиннес хочет быть раскрепощённым, как Селинджер, но он не знает, как быть раскрепощённым. Он не может отпустить своего героя-подростка и сделать из него наблюдателя, неудачника, лёгкого фланёра по жизни. Персонаж Макиннеса - не наблюдатель, а участник. Не эмпатичный "новичок" во взрослом мире, а этакий Марти Сью в более-менее реалистичной истории.
Неуклюжий инеловкий подросток, успешный почти взрослый человек, что выбивает его из подросткового мира и потока текста.Персонаж Макиннеса - успешный, талантливый и перспективный фотограф (частично порнофотограф, но кто сказал, что это не карьера), не живет с родителями и содержит себя, свой в различных компашках, страдает от того, что его девушка собралась замуж, но в конце концов возвращает её, выходит мокрым из воды и сухим из уличных драк, его всеобъемлющая положительность дополняется нежной заботой об отце и большим состраданием к небелому Лондону.
Автор хочет быть раскрепощённым, но актуальным. Он не созерцатель-описатель, а агитатор. Ему недостаточно дать художественный образ того, что он открыл о человеке и мире, он, как публицист, хочет быть "на повестке дня" и навязать своё мнение. Настолько, что даже подробно пересказывает газетную статью о постколониализме, что не добавляет книге лёгкости и художественности. Журналистика устаревает. Искусство – нет. Пересказ устаревшей статьи в художественной книге сильно тормозит повествование и просто скучен. Но сочувствие к людям с разным цветом кожи, описание пестроты их одежд как красочности мира, как радости мира - это добавляет книге очков, добавляет сопереживания и меняет сознание читателя. Статьи устарели. Образ ярких людей - нет.
Макиннес хочет быть раскрепощённым, актуальным и основать новую философию. Он пытается осмыслить понятие "тинейджер". Для этого он создал героя-тинейджера, но, видимо, немного забыл, что это такое – невзрослый. Даже язык его персонажа тяжёлый, снобистский, с редкими сложными терминами и редким странным устаревшим сленгом. "Кот" и "парнюга"?.. (К переводчику у меня тоже есть вопросы, в основном риторические и не на позитиве.) Размышления тинейджеров о тинейджерах (подростки, пытающиеся познать себя как философия? чушь какая-то) – тоже сложный, неровный, странный взрослый язык. Возможно, автору не хватило смелости быть дерзким и жестоким, как это позже получится у Бёрджесса в "Заводном апельсине". Возможно, именно у Макиннеса учился Бёрджесс, но он явно превзошёл своего учителя.
Макиннес хочет быть раскрепощённым, дерзким, актуальным, положить начало новой философии и передать флёр времени и места. Он даёт описания любимых городских районов, сыпет названиями модной одежды и знаками времени. И на полном серьёзе разворачивает описание работы шлюзовой системы на Темзе... (Я не возьмусь комментировать, насколько оно обогатило мировую литературу вообще и книгу Макиннеса в частности, но скорее ценность этого описания стремится к нулю или к Википедии.) Забавно, что молодежь теряет голову от джаза (смешно быть без ума от джаза, а не от тяжелого рока) и мюзиклов (вместо Марвелла?). Но картинка не складывается. У меня не сложилась. Я не вижу образа молодежи конца 1950-х годов. Слишком много всего лишнего и слишком мало отличительного. Как в секонд-хенде – там можно найти крутую шмотку, но общая пестрая куча не даёт представления об эпохе.
Макиннес хочет быть не только раскрепощённым, актуальным, положить начало новой философии и передать флёр времени и места, он также хочет быть писателем экшна. Если поначалу в книге невозможно нащупать сюжет - герой просто куда-то перемещается и с кем-то разговаривает, то последняя треть книги полна динамики. Беспорядки на улицах Лондона. Подростковые банды вооружаются и нападают на небелых иммигрантов. Главный герой находится в хаосе событий, открыто защищает своих разнообразных друзей, дерётся, убегает от полиции, встречает свою девушку, почти эмигрирует, но решает остаться и принести пользу на родине.
Общее впечатление от книги - заплатковость, составленность из неоднородных тряпочек. Неподростковый язык подростков, взрослые дети, нединамический экшн, неактуальная публицистика, неуютные семейные отношения, невикипедийные псевдоцитаты. Да просто скука.
____________________________
____________________________
Па-беларуску...Калі б кніга была сучаснай, я сказала б, што аўтар не вельмі элегантна карыстаецца ўстаўкамі з Вікіпедыі. Аднак кніга напісаная ў канцы 1950-х. Так што яна проста неэлегантная.
Добра было б аўтару вызначыцца, пра што ён усё ж піша кнігу. МакІнэсу хочацца быць разняволеным, як Сэлінджэр, але ён не ўмее быць разняволеным. Ён не можа адпусціць свайго героя-падлетка і зрабіць яго назіральнікам, няўдачнікам, лёгкім фланёрам у жыцці. Герой МакІнэса не назіральнік, а ўдзельнік. Не эмпатычны "навічок" у дарослым свеце, а гэткі Марці Сью ў больш-менш рэалістычным аповедзе. Не няёмкі нязграбны падлетак, а фактычна паспяховы амаль дарослы, што выбівае яго з свету тынэйджэраў і плыні тэксту.
Герой МакІнэса паспяховы, таленавіты і перспектыўны фатограф (часткова порнафатограф, але хто сказаў, што гэта не кар'ера), не жыве з бацькамі і сам сябе ўтрымлівае, свой у розных кампашках, пакутуе ад таго, што ягоная дзяўчына сабралася замуж, але ўрэшце яе вяртае, выходзіць мокрым з вады і сухім з вулічных боек, ягоная татальная станоўчасць давершваецца пяшчотным клопатам пра бацьку і надзвычайнай спачувальнасцю да нябелага Лондана.
Аўтару хочацца быць разняволеным, але актуальным. Ён не сузіральнік-апісальнік, а агітатар. Яму мала выказваць тое, што ён адкрыў пра чалавека і свет, ён, як публіцыст, хочацца быць "на парадку дня" і навязаць сваю думку. Ажно так, што нават падрабязна пераказвае газетны артыкул пра посткаланіялізм, што ані не дадае кнізе лёгкасці і мастацкасці. Публіцыстыка састарваецца. Мастацкасць - не. Пераказ састарэлага артыкула ў мастацкай кнізе моцна тармозіць аповед і проста нудны. А вось шкадаванне да людзей з розным колерам скуры, апісанне рознакаляровасці іх вопраткі як рознакаляровасць свету, як радасць свету - вось гэта дадае кнізе балаў, дадае эмпатыі і мяняе свядомасць чытача. Артыкулы састарэлі. Вобраз яркіх людзей - не.
МакІнэсу хочацца быць разняволеным, актуальным і запачаткаваць новую філасофію. Ён спрабуе разабрацца з паняццем "тынэйджар". Для гэтага завёў героя-тынэйджара, але, відаць, троху забыўся, што гэта такое - недарослы. Нават мова яго героя цяжкая, снабісцкая, з выпадковымі складанымі тэрмінамі і рэдкім дзіўным састарэлым слэнгам. "Кот" і "парнюга"?.. Разважанні падлеткаў пра падлеткаў (падлеткі, якія спрабуюць спазнаць самі сябе як філасофію? нейкі нонсэнс) таксама цяжкія, няроўныя, дзіўнай дарослай мовай. Можа, аўтару не хапіла смеласці, каб быць дзёрзкім і жорсткім, як пазней атрымаецца ў Бёрджэса ў "Завадным апельсіне". Можа, менавіта Бёрджэс вучыўся ў МакІнэса, але яўна пераўзышоў настаўніка, абраўшы адну лінію станаўлення падлетка і вывеўшы яе дасканала (хоць і малапрыемна).
МакІнэсу хочацца быць разняволеным, дзёрзкім, актуальным, запачаткаваць новую філасофію і перадаць каларыт часу і месца. Ён дае апісанні любімых раёнаў, рассыпае назвы моднай вопраткі і знакі часу. І на поўным сур'ёзе разгортвае апісанне працы шлюзавой сістэмы на Тэмзе... У мяне няма каментароў, наколькі гэта ўзбагаціла сусветную літаратуру агулам і кнігу МакІнэса асобна. Ягоная моладзь шалее ад джазу (смешна шалець ад джазу, а не ад цяжкога року) і мюзіклаў (замест Марвела?). Але карцінка не складваецца. У мяне не склалася. Я не бачу вобраз моладзі канца 1950-х. Надта многа ўсяго лішняга і надта мала адметнага. Як у краме сэканд-хэнду - там можна знайсці абалдзенныя шмоткі, але агульная пярэстая куча не дае ўяўлення пра эпоху.
МакІнэсу хочацца быць не толькі разняволеным, актуальным, запачаткаваць новую філасофію і перадаць каларыт часу і месца, ён яшчэ і хоча быць экшн-пісьменнікам. Калі спачатку намацаць сюжэт у кнізе немагчыма - герой проста некуды перамяшчаецца і з некім размаўляе, то апошняя трэць кнігі насычана дынамікай. Хваляванні на вуліцах Лондана. Падлеткавыя групы ўзбройваюцца і нападаюць на нябелых эмігрантаў. Галоўны герой у самым хаосе падзей, адкрыта бароніць сваіх разнастайных сяброў, б'ецца, уцякае ад паліцыі, амаль эмігруе, але вырашае застацца і быць карысным на радзіме.
Агульнае ўражанне ад кнігі - лапікавасць. Непадлеткавая мова падлеткаў, дарослыя дзеці, недынамічны экшн, неактуальная публіцыстыка, няўтульныя сямейныя стасункі, невікіпедыйныя псеўдацыты. Проста нуда.
28218